Begroting2017

Naar portaal
Indicatoren

Indicatoren

4.1: Inwoners van Maassluis nemen deel aan de samenleving
Topindicator
IndicatorNulmetingR2015B2016B2017Bron/Frequentie
% inwoners van Maassluis dat vrijwilliger is43%40,59%41%43%Tympaan, jaarlijks
Aantal voor- en vroegtijdige schoolverlaters63636063ministerie OCW, jaarlijks
Subindicator
IndicatorNulmetingR2015B2016B2017Bron/Frequentie
% van de doelgroepkinderen dat deelneemt aan een VVE traject87%81%90%90%Eigen statistiek, jaarlijks
Bereik jeugdgezondheidszorg is minimaal 95% van de doelgroep98%98%>95%>95%CJG, jaarlijks
Aantal kinderen in trajecten jeugdzorg650401500500Vraagraak/ROGplus/Rondom
Actie
Versterken van de samenwerking tussen wijkteam met de eerste lijn, welzijn- en zorginstellingen eigen gegevens, jaarlijks Monitoren van effecten van het nieuwe beleid 2017-2020 en eventueel uitvoeringsbeleid bijstellen eigen gegevens, jaarlijks Ondersteuning van vrijwilligersorganisaties eigen gegevens, jaarlijks P.R.-activiteiten ten behoeve van vrijwilligerswerk eigen gegevens, jaarlijks Verstrekken subsidies aan kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en startgroepen eigen gegevens, jaarlijks Er wordt verder uitwerking gegeven aan het proces van de doordecentralisatie van onderwijshuisvestingsmiddelen aan scholen voor primair onderwijs. Wij dragen wij zorg voor de beoordeling van onderwijshuisvestingsvragen van schoolbesturen voor nieuwbouw en uitbreiding van onderwijsvoorzieningen. eigen gegevens, jaarlijks • het preventieteam eenzaamheid en depressie in standhouden om ontmoeting en leefplezier in de gemeente te versterken; • welzijnsorganisaties nadrukkelijk betrekken bij de opdracht om ontmoeting en leefplezier te bevorderen; • de regie voeren om partijen met elkaar te verbinden en samenwerking te versterken om een adequaat en kwalitatief goed aanbod voor onze inwoners te realiseren. eigen gegevens, jaarlijks Wij zorgen voor: • een goede uitvoering van de Wet publieke gezondheid door de GGD en het CJG-Rijnmond, met speciale aandacht voor vroegsignalering; • een goede aansluiting tussen preventie en curatie. eigen gegevens, jaarlijks De rol en taak van de gezinsspecialisten (GS) in het onderwijs (PO en VO)wordt komende jaren steeds verder uitgekristalliseerd. Zijn vormen de brug tussen hulpverlening en de scholen. Sinds 2015 is er voor iedere school in Maassluis voor minimaal zes uur en maximaal 16 uur per week een GS beschikbaar. In toenemende mate weten zowel de scholen als de hulpverlening (met name Vraagraak) de GS te vinden en wordt de rolverdeling helderder (wie doet wat, overlap in taak vermijden). Voor 2017 is de efficiency in de samenwerking een bijzonder aandachtspunt. eigen gegevens, jaarlijks Om vrijwilligers in ongeorganiseerd en georganiseerd verband te faciliteren worden de volgende sub doelstellingen gesteld: • Stimuleren: Vrijwillige inzet wordt mogelijk en aantrekkelijk gemaakt. • Makelen en Verbinden : De juiste ondersteuningsinfrastructuur wordt ingericht en vraag en aanbod worden optimaal gematcht. • Ondersteunen: De vrijwilliger en de vrijwilligersorganisatie worden optimaal ondersteund, afstemming en verbinding vindt plaats met beroepskrachten en het netwerk wordt versterkt. • Continueren: Dit subdoel gaat over alle activiteiten die ervoor zorgen dat inwoners zich vrijwillig blijven inzetten , zoals waardering, en dat de vrijwillige activiteiten gecontinueerd worden. eigen gegevens, jaarlijks Eind 2016 wordt naar verwachting de nieuwe regiovisie Mantelzorg afgerond. De drie gemeenten stellen hierin vast dat de regionale samenwerking door de gezamenlijke inzet van de gemeentelijke middelen efficiënter werkt, wat ten goede komt van de verbetering en versterking van de ondersteuning van mantelzorgers. Voorbeelden zijn; blijk van waardering, respijtzorg, educatie, emotionele en materiële steun, rol in het keukentafelgesprek, financiering van steunpunten mantelzorg, faciliteren van lotgenotencontact, zelfhulpgroepen, maatjes-projecten etc. eigen gegevens, jaarlijks Verschillende bevolkingsgroepen met elkaar verbinden door het gesprek aan te gaan met kerken en moskeeën en andere maatschappelijke organisaties. Ook worden (stads)gesprekken georganiseerd waar de inwoners van Maassluis zich door voelen aangesproken rond thema’s die worden aangedragen door de doelgroep zoals: onderwijs en werkgelegenheid, armoede, participatie, accepteren van diversiteit en vergrijzing. Op school helpen we mee aan het besteden van aandacht aan antidiscriminatie en het voorkomen pestgedrag in samenwerking met het antidiscriminatiebureau Radar. Ook biedt Stichting Radar een meldpunt voor discriminatie-uitingen voor de inwoners van Maassluis. Daarnaast zetten wij in op risicojongeren met een allochtone achtergrond door het gericht aanbieden van jongerenwerk en activiteiten. eigen gegevens, jaarlijks
4.2: Maatwerk: zelfstandig zijn, worden en blijven met ondersteuning
Subindicator
IndicatorNulmetingR2015B2016B2017Bron/Frequentie
Aantal inwoners dat een maatwerkvoorziening in het kader van de Wmo ontvangt afgezet tegen het totaal aantal inwoners.12,7%7,37%8%14,8%ROGplus, jaarlijks
Actie
Uitvoering geven aan preventieprogramma eenzaamheid en depressiviteit eigen gegevens, jaarlijks Versterking van mantelzorg ondersteuning eigen gegevens, jaarlijks ROGplus zorgt voor een goede kwalitatieve uitvoering van de verordening maatschappelijke ondersteuning. De effecten van de bezuinigingen op de huishoudelijke hulp en de begeleiding worden gemonitord. De samenwerking tussen ROGplus en Vraagraak wordt verder versterkt. eigen gegevens, jaarlijks Na centrum, de Vloot, en west, de Burgemeesterswijk, is het nu de beurt aan oost om met de herontwikkeling van Sluispolder West invulling te geven aan de woonservices- of woonzorgzone. Met maatschappelijke partijen zullen basis afspraken worden gemaakt over de ontwikkeling van de wijk om invulling te geven aan een concept waar langer zelfstandig wonen mogelijk is en aan ontmoeting dichtbij invulling gegeven kan worden. Onderzoek zal worden gedaan naar de toekomstige behoefte aan en beschikbaarheid van woningen waarbij ook zwaardere zorg thuis geleverd kan worden en de behoefte aan beschutte woonvormen met zorg nabij. eigen gegevens, jaarlijks In MVS verband staan voor de komende periode onder andere de volgende thema’s op de agenda om verder uit te werken: - Rol van Vraagraak bij de uitstroom uit de MO. - Overleg met de woningcorporaties uit de drie gemeenten, met onder andere de doelen: • Jaarlijks beschikbaar stellen van voldoende sociale huurwoningen ten behoeve van de toenemende groep uitstromers uit gemeentelijke verblijfsvoorzieningen. • Goede afspraken maken tussen gemeenten, woningcorporaties en hulpverlenende instanties over het zo succesvol mogelijk begeleiden van deze doelgroep. - Aandacht voor knelpunten die in het werkveld spelen bij de begeleiding van de MO/BW doelgroep. Hiervoor zijn de gemeenten onder andere in gesprek met Stroomopwaarts. - In het genoemde beleidsstuk wordt een nieuw ordeningsprincipe voor weging van BW indicaties onderzocht (in plaats van de oude zzp-systematiek), waarbij onderscheid gemaakt wordt in ‘licht, middelmatig en zwaar’, wat zou bepalen vanuit welke gelden het gefinancierd wordt. eigen gegevens, jaarlijks De gemeente draagt zorg voor gedegen inkoop en aansturing hierop van de voorzieningen in het kader van Jeugd GGZ, Jeugd en opvoedhulp en hulp voor jeugdigen met een beperking. Toeleiding vindt plaats via Vraagraak, dat op laagdrempelige wijze aan de slag gaat met jeugdigen met ondersteuningsvragen en samen met hen zoekt naar een aanbod dat aansluit bij de gezinssituatie. De gemeente stuurt aan op samenhangende ondersteuning waarbij vragen op verschillende leefdomeinen worden bekeken. Vraagraak medewerkers krijgen daarbij de ruimte om in onderling multidisciplinair overleg maatwerk te leveren. Om te zorgen dat er minder ondersteuning vanuit de specialistische jeugdhulp nodig is, ontwikkelt de gemeente daarnaast in overleg met jeugdigen en hun ouders een aanbod dat aansluit bij de vraag, maar een meer voorliggend karakter heeft. De gemeente stuurt via de GR Jeugdhulp Rijnmond (JR) aan op een goede uitvoering van de taken op het gebied van jeugdbescherming en jeugdreclassering. Verder maakt de gemeente afspraken met de gecertificeerde instellingen en het lokale veld over de onderlinge afstemming en samenwerking. eigen gegevens, jaarlijks Wij gaan: • Sturen op een goed functionerende organisatie bij Veilig Thuis. • Zorgen voor bekendheid met de gemaakte afspraken bij het lokale veld. • Zorgen voor een goede samenwerking tussen het regioteam en Vraagraak. • Zorgen voor voldoende expertise op het gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling bij Vraagraak. eigen gegevens, jaarlijks
4.3: Vraagraak: contact maken en verbinden
Actie
De bekendheid van Vraagraak neemt gestaag toe. Steeds meer inwoners weten Vraagraak te vinden. De ervaring leert dat inwoners pas gaan zoeken als ze hulp nodig hebben. We zullen daarom continu blijven communiceren over Vraagraak via de Schakel, de website en andere mogelijkheden. Medewerkers van Vraagraak zullen regelmatig herkenbaar op verschillende locaties in de stad aanwezig zijn. Daarnaast zetten we in op grotere bekendheid van Vraagraak bij de professionals, zoals huisartsen, politieagenten en woonconsulenten in de stad. Zodat deze professionals inwoners die zij tegenkomen met hulpvragen, die zij zelf niet kunnen beantwoorden, kunnen doorverwijzen. Eigen gegevens, jaarlijks De bekendheid van Vraagraak neemt gestaag toe. Steeds meer inwoners weten Vraagraak te vinden. De ervaring leert dat inwoners pas gaan zoeken als ze hulp nodig hebben. We zullen daarom continu blijven communiceren over Vraagraak via de Schakel, de website en andere mogelijkheden. Medewerkers van Vraagraak zullen regelmatig herkenbaar op verschillende locaties in de stad aanwezig zijn. Daarnaast zetten we in op grotere bekendheid van Vraagraak bij de professionals, zoals huisartsen, politieagenten en woonconsulenten in de stad. Zodat deze professionals inwoners die zij tegenkomen met hulpvragen, die zij zelf niet kunnen beantwoorden, kunnen doorverwijzen. Eigen gegevens, jaarlijks De serviceverlening vanuit Vraagraak is een belangrijke pijler van het succes dat we willen bereiken. Hier zullen wij daarom op inzetten. Daarnaast willen we Vraagraak ontwikkelen, zodat zij de spin zijn in het lokale web van organisaties. Eigen gegevens, jaarlijks Regie voeren Medewerkers van Vraagraak pakken de regie in een casus als de inwoner hier zelf of met hulp van zijn omgeving niet meer toe in staat is. Eigen gegevens, jaarlijks

Beleidsindicatoren

Naast de uniforme taakvelden, wordt in het herziene BBV voorgeschreven dat gemeenten een basisset van beleidsindicatoren per programma hanteren voor de begroting en de verantwoordingsstukken. De intentie is om, naast de eigen (top-) indicatoren, meer nadruk te leggen op outcome indicatoren, waarmee raadsleden kunnen sturen op maatschappelijke effecten. De gegevens in de kolom Maassluis zijn van hetzelfde peiljaar als voor Nederland.

Maassluis

Nederland

Informatie indicator

Indicator

2013

2014

2015

2016

Omschrijving

Bron

Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement

790

569

Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 137 deelnemende gemeenten.

CBS - Monitor Sociaal Domein WMO

% achterstandsleerlingen

19,6

11,61

Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen.

Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel

Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) %

2,8

3,2

Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs

Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen

3

5

Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen.

DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs

Relatief verzuim per 1.000 leerlingen

139

60

Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen.

DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs

Jongeren met jeugdhulp

6,2

7,7

Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar.

CBS - Beleidsinformatie Jeugd

Jongeren met jeugdbescherming

1,4

1,1

Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar.

CBS - Beleidsinformatie Jeugd

Jongeren met jeugdreclassering

0,6

0,4

Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar).

CBS - Beleidsinformatie Jeugd

Jongeren met delict voor rechter

3,51

2,57

Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen.

Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel