Een solide en verantwoord financieel beleid is de basis voor een duurzaam gemeentelijk beleid
Wat willen we bereiken?
Reëel en structureel sluitende begroting voor 2017
Het is onze inzet om voor 2017 een begroting te presenteren waarin we concrete oplossingen bieden voor de financiële opgave die in de kadernota 2017 zijn verwoord. Dit sluit aan bij de wijze waarop de provinciale toezichthouder onze begroting beoordeelt. Er moet sprake zijn van een reëel en structureel sluitende begroting. De term reëel heeft betrekking op de mate van realiteit van de ramingen. Structureel wil zeggen dat tegenover de structurele lasten ook structurele baten dienen te staan.
Transparante en dynamische Planning & Control cyclus
We werken verder aan een versterking en vernieuwing van de planning- en controlcyclus. Hierbij wordt ingezet op het ontsluiten van de documenten via internet, waarbij we op een meer dynamisch en realtime manier verantwoording afleggen.
Het Coalitieakkoord is de opmaat voor de nieuwe cyclus van begroting, tussenrapportage en jaarrekening waarbij we streven naar een goede en tijdige verantwoording over het gevoerde beleid, met zo min mogelijk financiële en administratieve last voor het gemeentebestuur en de organisatie.
Gezond weerstandsvermogen en laag risicoprofiel
De weerstandscapaciteit moet in goede verhouding staan tot het risicoprofiel van de gemeente. De nieuwe nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen is in 2016 door de raad vastgesteld. In de nu voorliggende begroting is uitgegaan van het hierin vastgestelde dekkingspercentage voor risico’s van 70%. Risicomanagement geeft ons de mogelijkheid ons te richten op het behalen van doelen, zonder dat we te maken krijgen met onverwachte effecten. Goed risicomanagement is ook een van de middelen waarmee wij ervoor kunnen zorgen dat burgers kunnen vertrouwen op de gemeente en haar bestuurders.
Wij streven naar verhoging van het eigen vermogen, verlaging van de schulden en het risicoprofiel.
Optimale financiering
De gemeente moet zorgvuldig met het gemeentelijk geld omgaan, dus is er aandacht voor treasury. De gemeente moet altijd over voldoende geld beschikken om aan alle verplichten te kunnen voldoen. Om investeringen in de stad mogelijk te maken, worden (langlopende) geldleningen aangetrokken. Aangezien de financiële risico's aanzienlijk kunnen zijn, dient de uitvoering aan de wettelijke normen getoetst te worden en wordt er specifieke aandacht geschonken aan het renterisicobeheer en het kredietrisico-beheer.
Wat gaan we daarvoor doen?
Financieel beleid
Het structureel sluitend maken van jaarschijf 2017 van de nieuwe meerjarenbegroting op basis van onder andere de in de Kadernota 2017 gepresenteerde voorstellen.
Planning & Control
De Collegewerkagenda is voor de jaren 2014-2018 het uitgangspunt voor de planning en control cyclus van begroting, tussenrapportage en jaarrekening. Wij streven daarbij naar een goede en tijdige verantwoording over het gevoerde beleid, met zo min mogelijk financiële en administratieve last voor het gemeentebestuur en de organisatie. Voor 2017 wordt verder ingezet op de digitalisering van de planning- en controldocumenten en het vereenvoudigen van de administratieve processen rondom deze documenten.
Een belangrijk onderdeel van de cyclus is verder de beleidsevaluatie. Met name de geformuleerde top-en subindicatoren in de begroting spelen daarin een belangrijke rol. De verplicht toegevoegde beleidsindicatoren in 2017 vanuit BBV zorgen voor een nadere onderbouwing van beleid en een betere vergelijkbaarheid tussen gemeenten.
Uitkering gemeentefonds
Drie maal per jaar verschijnen de circulaires over de ontwikkelingen binnen het gemeentefonds. Op basis hiervan wordt bekeken en geadviseerd wat de consequenties zijn voor de gemeente Maassluis. Met de beleidsafdelingen vindt verder overleg plaats over de taakmutaties en de inzet van de benodigde middelen. In overleg met VNG en collega-gemeenten worden indien noodzakelijk signalen afgeven of acties ondernomen wanneer een wijziging van de verdeelmaatstaven en de normeringssystematiek een substantieel en onevenredig nadeel oplevert.
Risicomanagement
Wij geven uitvoering aan de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen 2016-2019. De toegevoegde waarde van risicomanagement zit in de communicatie over risico’s en kansen en hoe deze het beste kunnen worden beheerst of gerealiseerd. We proberen het risicobewust te vergroten. Op het niveau van het bestuur is dit nodig voor het stellen van kaders en het nemen van besluiten. De organisatie informeert het bestuur ten behoeve van deze besluitvorming. Daarnaast is de organisatie verantwoordelijk voor het beheersen van risico's door onder andere maatregelen te treffen om risico's te verkleinen of zelfs te voorkomen.
Rentehuishouding
De rente voor de kapitaalmarkt begeeft zich al gedurende langere tijd op een historisch laag niveau. Voorzichtige signalen lijken er op te wijzen dat de rente (licht) stijgende is. Wij willen nu nog van de lage rentestand profiteren, maar willen ook dat deze voordelen zich over een lange periode uitstrekken. Uitgangspunt daarbij is dat de looptijd van aan te trekken vaste geldleningen 20 tot 25 jaar bedraagt.
Vennootschapsbelasting
De wet modernisering vennootschapsbelasting overheidsbedrijven leidt ertoe dat de gemeente belastingplichtig wordt voor haar marktactiviteiten en ook dat de gemeentelijke deelnemingen (vennootschappen) Vpb-plichtig worden. Op het moment van schrijven wordt bepaald of en in welke mate we belasting moet betalen. Getracht wordt de betalen belasting tot een minimum te beperken en de administratieve lasten zo laag mogelijk te houden.
In een overleg met de belastingdienst zal worden verkend in hoeverre er sprake is van Vpb-plicht voor Maassluis. Het eerste gesprek hierover, ondersteund door onze belastingadviseur vindt in het vierde kwartaal van 2016 plaats. De verder afstemming met de belastingdienst zal doorlopen in 2017.
Op het moment van schrijven oriënteren we ons op een pakket om de administratieve verplichtingen in het kader van de Vpb op eenvoudige manier in te richten.
Verbonden partijen
Evides
De deelneming is voortgekomen uit het Drinkwaterleidingbedrijf Rotterdam (1874). Evides wint, zuivert en levert veilig en schoon drink- en industriewater aan 2,5 miljoen consumenten en bedrijven in Zuid-Holland Zuid, Zeeland en op de Brabantse Wal. Daarnaast pleegt Evides inzet - indien mogelijk - op het hergebruiken van afvalwater. Maassluis neemt deel aan deze vennootschap en ontvangt hiervoor dividend. De ontwikkelingen rondom de wettelijk toegestane gemiddelde vermogenskosten worden gevolgd. Vooralsnog geven deze ontwikkelingen geen aanleiding om de dividendverwachting bij te stellen.
Bank Nederlandse gemeenten (BNG)
De BNG is opgericht (1914) om de kredietwaardigheid van gemeenten te versterken. De BNG kan gezien worden als een inkoopcombinatie van geld namens de gemeenten. Maassluis neemt deel aan deze vennootschap en ontvangt hiervoor dividend.
Een aanvaardbare lokale lastendruk in verhouding tot het geboden voorzieningenniveau
Wat willen we bereiken?
Aanvaardbare lokale lastendruk
In Maassluis streven we naar een aanvaardbare lokale lastendruk (bij de 50% goedkoopste gemeenten) in verhouding tot het geboden voorzieningenniveau. De tarieven zijn in principe volledig kostendekkend.
Omdat de gemeente - indien wij geen ombuigingsmaatregelen zouden treffen - op een substantieel tekort afstevent, vinden wij het reëel dat naast het terugdringen van de uitgaven ook wordt gekeken naar het verhogen van de inkomsten.
De OZB-tarieven worden alleen verhoogd met de voorstellen uit de Kadernota en inflatiecorrectie. In verband met de relatief lage tarieven voor niet-woningen, zullen deze tarieven in eerste instantie naar een gemiddeld (landelijk c.q. regionaal) niveau worden gebracht. De niet-woningen zullen hierdoor zwaarder worden belast dan de woningen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Innen lokale belastingen en heffingen
Onze inspanningen zijn erop gericht een zo optimaal mogelijke opbrengst te verkrijgen tegen zo laag mogelijke uitvoeringskosten.
We zetten ons in voor een tijdige en correcte verzending van waardebeschikkingen en belastingaanslagen. Beschikkingen en aanslagen zullen zoveel mogelijk aan het begin van het jaar worden verzonden. Bezwaarschriften moeten voor het einde van het kalenderjaar worden afgehandeld. Bij geschillen wordt juridisering zoveel mogelijk vermeden door geschilbeslechting aan de voorkant. Een goed gesprek levert op de lange termijn voor beide partijen vaak meer op. Het kwijtscheldingsbeleid wordt uitgevoerd. We streven ernaar om de verzoeken binnen acht weken af te handelen.
Het verruimen van het lokale belastinggebied is onderdeel van de belastingherziening door het Rijk. De precariobelasting op nutsvoorzieningen zal daarentegen op termijn worden afgeschaft. In hoeverre dit kan worden opgevangen of gecompenseerd wordt nader onderzocht.
Kostendekkendheid leges
In 2017 zal verder gekeken worden naar de kostendekkendheid van de gehanteerde leges. Zowel de kosten als de tariefstelling zal punt van onderzoek zijn.