Indicatoren
7.1: Een solide en verantwoord financieel beleid is de basis voor een duurzaam te voeren gemeentelijk beleid | ||||||
Topindicator | ||||||
Indicator | Nulmeting | R2015 | B2016 | B2017 | Bron/Frequentie | |
Dekkingspercentage risicoprofiel | > 90% | > 95% | > 70% | > 70% | Naris, doorlopend | |
Toezichtsregime provincie | repressief | repressief | repressief | repressief | Provincie / eens per jaar | |
Subindicator | ||||||
Indicator | Nulmeting | R2015 | B2016 | B2017 | Bron/Frequentie | |
Weerstandsratio | 2,8 | > 1 | >1 | >1 | Naris, doorlopend | |
Realisatie bezuinigingen | nb | 100% | 100% | 100% | Eigen statistiek / doorlopend | |
Percentage gerealiseerde inkomsten | - | 104% | 100% | 100% | Eigen statistiek / doorlopend | |
Duurzaam sluitend meerjarenperspectief | nee | Nee | Ja | Nee | Eigen statistiek / doorlopend | |
Actie | ||||||
Het in kaart brengen en beheersen van risico's eigen gegevens, jaarlijks Verbeteren van de reservepositie, onder andere door instellen van een ‘beklemd’ deel van de algemene reserve, zodat de kwaliteit van de reserve wordt verhoogd eigen gegevens, jaarlijks Efficiënt budgetbeheer eigen gegevens, jaarlijks Uitvoeren bezuinigingen eigen gegevens, jaarlijks Zorgen voor een structureel sluitende begroting eigen gegevens, jaarlijks Optimaal verwerven inkomsten eigen gegevens, jaarlijks Optimaliseren van inhoud van de rapportages in de Planning en Control cyclus, alsmede het tijdstip van verschijnen eigen gegevens, jaarlijks Drie maal per jaar verschijnen de circulaires over de ontwikkelingen binnen het gemeentefonds. Op basis hiervan wordt bekeken en geadviseerd wat de consequenties zijn voor de gemeente Maassluis. Met de beleidsafdelingen vindt verder overleg plaats over de taakmutaties en de inzet van de benodigde middelen. In overleg met VNG en collega-gemeenten worden indien noodzakelijk signalen afgeven of acties ondernomen wanneer een wijziging van de verdeelmaatstaven en de normeringssystematiek een substantieel en onevenredig nadeel oplevert. eigen gegevens, jaarlijks De rente voor de kapitaalmarkt begeeft zich al gedurende langere tijd op een historisch laag niveau. Voorzichtige signalen lijken er op te wijzen dat de rente (licht) stijgende is. Wij willen nu nog van de lage rentestand profiteren, maar willen ook dat deze voordelen zich over een lange periode uitstrekken. Uitgangspunt daarbij is dat de looptijd van aan te trekken vaste geldleningen 20 tot 25 jaar bedraagt. eigen gegevens, jaarlijks De wet modernisering vennootschapsbelasting overheidsbedrijven leidt ertoe dat de gemeente belastingplichtig wordt voor haar marktactiviteiten en ook dat de gemeentelijke deelnemingen (vennootschappen) Vpb-plichtig worden. Op het moment van schrijven wordt bepaald of en in welke mate we belasting moet betalen. Getracht wordt de betalen belasting tot een minimum te beperken en de administratieve lasten zo laag mogelijk te houden. In een overleg met de belastingdienst zal worden verkend in hoeverre er sprake is van Vpb-plicht voor Maassluis. Het eerste gesprek hierover, ondersteund door onze belastingadviseur vindt in het vierde kwartaal van 2016 plaats. De verder afstemming met de belastingdienst zal doorlopen in 2017. Op het moment van schrijven oriënteren we ons op een pakket om de administratieve verplichtingen in het kader van de Vpb op eenvoudige manier in te richten. eigen gegevens, jaarlijks | ||||||
7.2: Aanvaardbare lokale lastendruk in verhouding tot het geboden voorzieningenniveau | ||||||
Topindicator | ||||||
Indicator | Nulmeting | R2015 | B2016 | B2017 | Bron/Frequentie | |
Relatieve positie woonlastendruk | 52% | 44% | < 50% | < 50% | Coelo-atlas / eens per jaar | |
Oordeel burger verhouding gemeentelijke belastingen en voorzieningenniveau | 6,5 | 20% | 50% | 6,5 | Kenniscentrum MVS / eens per jaar | |
Een vijfde van de ondervraagden is het eens met de stelling ‘de hoogte van de gemeentelijke belastingen en het niveau van voorzieningen in Maassluis (sport, cultuur, etc.) staan goed in verhouding tot elkaar’. | ||||||
Actie | ||||||
Terughoudend met het verhogen van de OZB met meer dan het inflatiepercentage eigen gegevens, jaarlijks Transparantie geven in maatschappelijke tarieven eigen gegevens, jaarlijks In 2017 zal verder gekeken worden naar de kostendekkendheid van de gehanteerde leges. Zowel de kosten als de tariefstelling zal punt van onderzoek zijn. eigen gegevens, jaarlijks We zetten ons in voor een tijdige en correcte verzending van waardebeschikkingen en belastingaanslagen. eigen gegevens, jaarlijks Afhandelen van bezwaarschriften voor het eind van het kalenderjaar eigen gegevens, jaarlijks Afhandelen van bezwaarschriften voor het eind van het kalenderjaar eigen gegevens, jaarlijks |
Beleidsindicatoren
Naast de uniforme taakvelden, wordt in het herziene BBV voorgeschreven dat gemeenten een basisset van beleidsindicatoren per programma hanteren voor de begroting en de verantwoordingsstukken. De intentie is om, naast de eigen (top-) indicatoren, meer nadruk te leggen op outcome indicatoren, waarmee raadsleden kunnen sturen op maatschappelijke effecten. De gegevens in de kolom Maassluis zijn van hetzelfde peiljaar als voor Nederland.
Maassluis | Nederland | Informatie indicator | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Indicator | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Omschrijving | Bron | |
Woonlasten éénpersoonshuishouden | 682 | 644 | Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuisouden betaalt aan woonlasten. | COELO, Groningen | |||
Woonlasten meerpersoonshuishouden | 772 | 716 | Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuisouden betaalt aan woonlasten. | COELO, Groningen | |||
WOZ-waarde woningen | 182 | 206 | De gemiddelde WOZ waarde van woningen, in duizend euro | CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken |