Indicatoren
5.1: Mensen aan de slag | ||||||
Topindicator | ||||||
Indicator | Nulmeting | R2015 | B2016 | B2017 | Bron/Frequentie | |
Percentage van uitkeringsgerechtigden uitgestroomd naar (regulier) werk | 29% | 33% | 38% | 30% | Stroomopwaarts, jaarlijks | |
Subindicator | ||||||
Indicator | Nulmeting | R2015 | B2016 | B2017 | Bron/Frequentie | |
Aantal uitkeringsgerechtigden | - | - | 800 | 767 | Stroomopwaarts, jaarlijks | |
In 2016 worden minimaal 25 garantiebanen gerealiseerd | - | - | 25 | 25 | Stroomopwaarts, jaarlijks | |
Percentage afvang aan de Poort | 62% | 56% | 70% | 65% | Stroomopwaarts, jaarlijks | |
Actie | ||||||
In onze contacten met ondernemers en werkgevers zullen wij de maatschappelijke verantwoordelijkheid ten aanzien van het bieden van stage en werk(leer) banen steeds onder de aandacht brengen. Voor het vervullen van vacatures attenderen wij hen op de mogelijkheden welke Stroomopwaarts kan bieden. Bestuurlijk blijven we aangesloten bij het Regionaal overleg Arbeidsmarktregio Rijnmond en nemen ook daar onze verantwoordelijkheid in het invullen van de opdracht van het regionale Werkbedrijf . Als opdrachtgever voor aan- en uit te besteden werken zullen wij social return on investment (SROI) actief uitdragen, zodat werkzoekenden een kans krijgen werkervaring op te doen of een plek te veroveren op de arbeidsmarkt. Stroomopwaarts, jaarlijks Het armoedebeleid wordt integraal vormgegeven. De wijkteams, het onderwijs, maar ook de (jeugd)zorg werken hierbij samen met Stroomopwaarts. Door individuele inzet en interventie, met een accent op kinderen die in armoede opgroeien, wordt maatwerk geleverd en vindt de uitvoering dicht bij de inwoner plaats. In vervolg op het beleidskader Armoedebeleid wordt door middel van een activiteitenplan bepaald of de doelgroep voor specifieke onderdelen (kindregelingen en CAV) verruimd kan worden. In 2017 zal daarnaast aansluiting gezocht worden bij de Ervaar Maassluispas. Er zal meer ingezet worden op individuele gebeurtenissen (life events) in plaats van generieke mogelijkheden. Dit kan ook werkgerelateerd zijn. Het wijkteam speelt al een belangrijke rol als brede toegang voor hulpvragen en geeft inwoners al advies. Verkend zal worden of het gewenst is als het wijkteam mandaat krijgt om bepaalde financiële problemen direct op te kunnen lossen zonder tussenkomst van Stroomopwaarts. eigen gegevens, jaarlijks Monitoren inzetten werk-leertrajecten (SOW) eigen gegevens, jaarlijks Monitoren inzetten vrijwilligerswerk (SOW). Gemeente heeft hier opdrachtgeversrol. eigen gegevens, jaarlijks Op basis van het beleidsplan 'Aanpak schulden' zet Stroomopwaarts in op preventie en het bieden van maatwerk. Preventie is gericht op het voorkomen van schulden, het tijdig opsporen van schulden, het stabiel houden van situaties en het voorkomen van terugval in schulden. Daarnaast wordt per individu bepaald wat het hoogst haalbare is. De schuldhulpverlening is er op gericht de inwoner te ondersteunen om zoveel mogelijk financieel vaardig en zelfstandig te worden. De inwoner is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen schuldsituatie. eigen gegevens, jaarlijks Stroomopwaarts zet in op preventie aan de poort, inzet op uitstroom en activering van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Er wordt een specifieke aanpak gehanteerd voor bepaalde doelgroepen zoals jongeren van het speciaal onderwijs, allochtone jongeren en statushouders. Op basis van de resultaten van het project 'Iedereen doet mee' zal beschut werken een reguliere invulling krijgen. De lokale projecten, zoals we die gekend hebben voor Zaneveld, worden in samenspraak met Stroomopwaarts ter hand genomen. De wijk Sluispolder West krijgt hierbij extra aandacht. eigen gegevens, jaarlijks Opstellen integrale werkgeversaanpak Stroomopwaarts, jaarlijks In onze overleggen met Stroomopwaarts en in het Regionaal Educatief Overleg zullen wij de samenwerking tussen Stroomopwaarts en de scholen voor speciaal onderwijs (VSO en PRO) stimuleren. Binnen de mogelijkheden voor nieuw beschut werken zal ook ruimte zijn voor deze jongeren. In onze contacten spreken we onze Maassluise werkgevers aan op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid in hun inzet voor stage en werk(ervaring)plekken voor jongeren. In samenwerking met het wijkteam, scholen en leerplicht zullen jongeren met een indicatie voor jeugdhulp door Stroomopwaarts naar werk begeleid worden wanneer zij het onderwijs gaan verlaten. eigen gegevens, jaarlijks |
Beleidsindicatoren
Naast de uniforme taakvelden, wordt in het herziene BBV voorgeschreven dat gemeenten een basisset van beleidsindicatoren per programma hanteren voor de begroting en de verantwoordingsstukken. De intentie is om, naast de eigen (top-) indicatoren, meer nadruk te leggen op outcome indicatoren, waarmee raadsleden kunnen sturen op maatschappelijke effecten. De gegevens in de kolom Maassluis zijn van hetzelfde peiljaar als voor Nederland.
Maassluis | Nederland | Informatie indicator | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Indicator | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Omschrijving | Bron | |
Banen | 328,7 | 721,7 | Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. | LISA | |||
Bijstandsuitkeringen | 442,6 | 398,7 | Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners. | CBS - Participatie Wet | |||
Lopende re-integratievoorzieningen | 438,6 | 249,8 | Het aantal lopende re-integratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar | CBS - Participatie Wet | |||
% kinderen in uitkeringsgezin | 8,53 | 5,66 | Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel | |||
% werkloze jongeren | 1,2 | 1,21 | Het percentage werkeloze jongeren (16-22 jaar). | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel | |||
Netto arbeidsparticipatie | 62,4 | 70,2 | Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking. | CBS - Arbeidsdeelname |