Een compact, slimme ambtelijke organisatie die kwaliteit op een klantvriendelijke en klantgerichte manier levert
Wat willen we bereiken?
Dienstverlening aan de burger (de klant centraal)
De dienstverlening in Maassluis aan de burger ontwikkelt zich van jaar tot jaar. Met name de digitalisering en het steeds toegankelijker maken van de digitale gemeentelijke producten, maakt het mogelijk dat burgers minder vaak naar het gemeentehuis hoeven te komen. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van apps en is het mogelijk te kiezen voor meer selfservice voor en door inwoners en bedrijven.
Uitgangspunt daarbij zal zijn dat de kwaliteit en doorlooptijd van aanvragen verbetert en dat waar mogelijk sprake moet zijn van een nog efficiëntere uniforme afhandeling van aanvragen.
Daarbij wordt eveneens aangesloten bij de landelijke ambities.
Digitalisering dienstverlening en kanaalsturing
De ambitie van het kabinet is dat burgers vanaf 2018 zoveel mogelijk dienstverlening en informatievoorziening digitaal kunnen regelen, ondersteund door technische mogelijkheden en deregulering (specifiek rond identificatie). Voor de klanten neemt het aantal beschikbare digitale producten dat 24 uur bereikbaar is toe.
In 2018 wordt een groot deel van de diensten alleen nog digitaal afgehandeld. Uitgangspunt is ‘digitaal, tenzij…’. Dit betekent het steeds meer digitaliseren van dienstverlening. Dit door te faciliteren met informatietechnologie en te stimuleren dat burgers hiervan gebruik maken.
- Om vergaande digitalisering snel te realiseren wordt landelijk vastgesteld welke diensten alleen nog digitaal worden geleverd (landelijke wetgeving)
- Voor burgers die geen gebruik kunnen maken van internet, organiseren overheden een vangnet in de vorm van bijvoorbeeld specifieke fysieke dienstverlening
De verdere digitalisering van de dienstverlening zal ook een belangrijk uitgangspunt zijn in het onderzoek naar de mogelijkheden om de openingstijden van het stadhuis nog beter te laten aansluiten op de behoeften van inwoners.
Face-to-face: maatwerk dienstverlening
De ambitie is om “face-to-face dienstverlening” alleen in te zetten als dit toegevoegde waarde heeft voor burgers en overheid. Met andere woorden: lichte ondersteuning waar het kan, intensieve ondersteuning waar het moet. Deze maatwerkdienstverlening organiseren we dichtbij burgers (in wijken en aan de keukentafel), digitaal ondersteund zodat vragen ‘op locatie’ worden opgelost. Vraagverheldering en stimulering van zelfredzaamheid en ondernemerschap staan hierbij centraal (in plaats van ‘u vraagt wij draaien’). Dit betekent dat na 2018 aanmerkelijk minder dienstverlening via balies verloopt. Het merendeel gaat digitaal of face-to-face bij bedrijven/organisaties, in wijken of aan de keukentafel.
Wat gaan we daarvoor doen?
Efficiënte gemeentelijke dienstverlening
Door de inzet van ICT wordt ernaar gestreefd de gemeentelijke dienstverlening steeds efficiënter te maken. Handmatige processen en taken worden vervangen door geautomatiseerde. Hierbij wordt in toenemende mate het self-service concept toegepast. Inwoners of ondernemers vragen digitaal de benodigde diensten aan, waarbij basisgegevens voorin worden ingevuld. Ook in 2017 staan de nodige dienstverleningsprojecten gepland.
Efficiëntie wordt daarnaast gerealiseerd door het hergebruik van gegevens, zie volgende paragraaf.
Gemeentelijke informatie in basis- en kernregistraties
De gemeente gebruikt een groot aantal basis- en kernregistraties. Van een deel is de gemeente bronhouder (basisregistratie personen (BRP), basisregistratie adressen en gebouwen (BAG), Wet onroerende zaken (WOZ), basisregistratie grootschalige topografie (BGT) en HRM); de overige registraties kennen externe bronhouders (bijvoorbeeld het handelsregister (HR) en de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW)). De voor de bedrijfsvoering benodigde gegevens worden intern beschikbaar gesteld aan de betreffende informatiesystemen. Ook worden alle beschikbare gegevens op de Maassluise kaart gepresenteerd (GIS viewer) (GIS = geografisch informatie systeem). Hiermee beschikken alle ambtenaren over de basis-/ kerngegevens die zij nodig hebben.
Openingstijden Publiekscentrum
Besloten is met ingang van 1 mei 2016 een pilot te starten voor het beter laten aansluiten van de openingstijden van het Stadhuis bij de behoeften van de klanten voor de duur van 1 jaar. In deze pilot wordt gewerkt met piek- en dalperioden.
De reguliere opening van het stadhuis wordt aangepast van 8.30 - 17.00 uur naar 8.00 - 16.00 uur en
- tijdens de piekperiode (april –juni) wordt het burgerzakenloket:
- een extra avond (maandag) opengesteld van 16.00-20.00 uur;
- op dinsdag onafgebroken opengesteld van 9.00-20.00 uur.
- Buiten de piekperiode beperkt de avondopenstelling zich op dinsdag van 16.00-19.00 uur.
De pilot zal worden geëvalueerd. Ook wordt een nader onderzoek ingesteld naar de wensen, behoeften, kosten en financiële doorrekening van de openstelling.
Digitaal bestellen gemeentelijke producten
Er wordt jaarlijks gewerkt aan een verruiming/vereenvoudiging van de digitaal te bestellen gemeentelijke producten. In 2016 is gestart met de implementatie van iburgerzaken. Hiermee wordt fasegewijs een aantal apps op www.maassluis.nl geplaatst. Doel is niet alleen de inhoud van de website te verbeteren, maar ook selfservice voor en door burgers en bedrijven meer mogelijk te maken. De aangifte van overlijden en het huwelijk/partnerschap zijn de eerste diensten. Het Burgerlijk Wetboek is gewijzigd om de digitale aangifte mogelijk te maken. Vervolgens zullen andere apps voor diensten zoals voor uittreksels, verhuizingen, reisdocumenten en rijbewijzen beschikbaar worden gemaakt.
In de praktijk blijkt dat gebruikers deze apps ervaren als gebruikersvriendelijk én als een verrijking van de gemeentelijke service.
Aanbieden gemeentelijke gegevens aan burgers en bedrijven via Geo-portaal
Dit portaal is niet meer actief bij gebrek aan belangstelling. Op internet is veel meer informatie te vinden over Maassluis via bv. PDOK, een rijksbreed portaal.
Toetsing website aan webrichtlijnen ‘drempels vrij’
De gemeente voldoet aan de webrichtlijnen. De toetsing is doorlopen en de werkprocessen zijn hierop aangepast. In 2017 zal opnieuw toetsing plaatsvinden.
Meet- en sturingsinstrumenten
Meet- en sturingsinstrumenten ontwikkelen hebben tot doel de dienstverlening te verbeteren. De gemeente neemt voor de dienstverlening deel aan het NVVB Dashboard Dienstverlening en aan waarstaatjegemeente.nl. Het analyseren van de cijfers en verbeteringen doorvoeren van andere bronnen, zoals die van de website (Google analytics), helpen dit planmatig aan te pakken.
Verbonden partijen
Archiefbeheer Maassluis Vlaardingen
- De zorg voor een in een goede, geordende en in toegankelijke staat verkerend archief in overeenstemming met de Archiefwet, als bestanddeel van het culturele erfgoed in het belang van historisch onderzoek.
- Het Stadsarchief Maassluis, waarvoor met de gemeente Vlaardingen een gemeenschappelijke regeling is afgesloten, bewaart en beheert de naar de archiefbewaarplaats overgebrachte gemeentelijke archieven in overeenstemming met de wettelijke regels.
- De naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archieven worden beschikbaar gesteld voor historisch onderzoek. Er wordt zorg gedragen voor het conserveren en restaureren van de naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archieven.
- De archivaris zorgt voor de inspectie van de nog niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archieven en rapporteert daar jaarlijks over aan het college van Burgemeester en wethouders die een verantwoordingsplicht hebben naar de Gemeenteraad.
- Vanwege het digitaal werken wordt er oriënterend onderzoek gestart met betrekking tot het gebruik van een zogenaamde E-depot.
Elke inwoner van Maassluis moet zich veilig voelen in zijn eigen woonomgeving
Wat willen we bereiken?
Het bevorderen van de veiligheid in de stad heeft de hoogste prioriteit van het college. Wij zetten hierbij in op een integrale aanpak en intensieve samenwerking met zowel interne als externe partners. Daarnaast is ons beleid gericht op het betrekken van de inwoners van onze stad bij het bevorderen van de veiligheid.
Wat gaan we daarvoor doen?
Uitvoeringsprogramma
Begin 2017 stelt het college het uitvoeringsprogramma Integraal Veiligheidsbeleid vast. Het uitvoeringsprogramma bevat de activiteiten die in het komend jaar worden uitgevoerd op het gebied van integrale veiligheid.
Aanpak high impact crimes
Onder High Impact Crimes worden verstaan de woninginbraken, straatroven en overvallen. De laatste twee delicten vinden niet tot nauwelijks in Maassluis plaats. De woninginbraken laten in 2016 een daling zien ten opzichte van 2015; een gevolg van (mede) veel communicatie en voorlichting aan de inwoners van de stad, in samenwerking en combinatie met de projecten Buurtpreventie en Waaks. In 2017 zullen deze (preventie) activiteiten worden voortgezet.
Keurmerk Veilig ondernemen
De samenwerking binnen het Keurmerk Veilig Ondernemen in de winkelcentra Stadshart, Palet en Westeinde wordt onverminderd voortgezet. Met het winkelcentrum Koningshoek is in 2016 een eerste begin gemaakt met deze vorm van samenwerking. In 2017 zal het KVO Koningshoek uiteraard worden voortgezet.
Aanpak risicovolle jeugd
Voor de aanpak van risicovolle jeugd (jeugd met een verhoogd risico op afglijden richting criminaliteit) wordt de integrale aanpak voortgezet. Onder regie van de gemeente worden in nauwe samenwerking met politie, OM, jongerenwerk en de partners in het sociaal domein maatregelen genomen. Deze aanpak, zet in op het aanpakken van risicovol gedrag, voorkomen van overlast en voorkomen van (verder) afglijden naar criminaliteit.
Toepassing bestuurlijk handhavingsarrangement Drank- en Horecawet
Het Handhavingsarrangement laat de activiteiten zien die worden genomen om toezicht en handhaving op dit onderwerp toe te passen. In 2017 zal hier verdere uitvoering aan worden gegeven en worden de handhavingsactiviteiten gecontinueerd.
Handhaving & Toezicht: veiligheidsgevoel
Het gemeentelijk team Handhaving & Toezicht vervult een belangrijke rol in de bevordering van het veiligheidsgevoel van de burgers in de stad door invulling te geven aan “zichtbaar blauw” op straat. Toezichthouders zien er op toe dat de openbare ruimte schoon, heel, veilig en goed bereikbaar blijft. Binnen het team zijn er tevens zeven medewerkers aangesteld als buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s). Zij mogen handhavend optreden en kunnen bekeuringen uitschrijven. Handhaving & Toezicht concentreert zich vooral op (handhaving in) de openbare ruimte, het bestrijden van overlast en het voorkomen van ergernissen van burgers. De inzet in de avond- en weekenduren wordt in 2017 gecontinueerd. De aanpak van jeugdoverlast, de controles op de naleving van de Drank en Horecawet en preventie activiteiten in het kader van het tegengaan van woninginbraken krijgen prioriteit bij de avond- en weekendinzet. De reguliere inzet zal worden gecontinueerd, taken als hondengerelateerde overlast, rommel op straat, parkeeroverlast, fietsers door voetgangersgebieden zullen de prioriteiten blijven. Daarnaast voeren de medewerkers onder andere de volgende taken uit; mensen aanspreken op hun gedrag, hulpverlenen bij kleine incidenten en eerste hulp bieden bij kleine ongelukken, bestuursrechtelijk ontmantelen van hennepkwekerijen, optreden als gastheer of gastvrouw door publiek te informeren en te verwijzen, toezicht houden op naleving van de door de gemeente gestelde regels. Medewerkers van het team Handhaving & Toezicht zijn tevens verantwoordelijk voor het goed functioneren van de weekmarkten op de dinsdag en vrijdagmarkt. Ook de bediening van de bruggen van Maassluis, het aanwijzen van een ligplaats in buiten- en binnen haven evenals de veiligheid van de havens en vlieten is ondergebracht bij het team. Nieuwe ontwikkelingen zijn een doorontwikkeling in de samenwerking met diverse regiogemeenten, het opleiden voor medewerkers zoals vastgesteld in de Regeling Toetsing Geweldbeheersing en het laten stage lopen van MBO3 studenten van de opleiding Handhaver Toezicht en Veiligheid.
Aanpak ondermijning maatschappelijke integriteit
Ondermijnende criminaliteit, of wel georganiseerde criminaliteit, bestaat uit alle vormen van misdaad die een bedreiging vormen voor de integriteit van onze samenleving. Ondermijnende criminaliteit is vaak een verwevenheid van de onderwereld met de bovenwereld; niet altijd zichtbaar maar heeft wel zichtbare gevolgen voor de burger en de overheid. De aanpak hiervan vraagt om een georganiseerde overheid en een integrale aanpak. Onderdeel hiervan is de bestuurlijke aanpak. Binnen de bestuurlijke aanpak neemt de overheid maatregelen die de georganiseerde criminaliteit in de activiteiten belemmeren of frustreren. In 2017 zal vervolg worden gegeven aan deze integrale bestuurlijke aanpak, waarvoor in het najaar van 2016 een beleidsnota wordt/ is gemaakt.
Integrale aanpak en intensieve samenwerking met in- en externe partners wordt bevorderd
Wat willen we bereiken?
Samenwerking
In het kader van de bevordering van de veiligheid in de stad is de samenwerking met ketenpartners van groot belang. De gemeente vervult hierbij in veel opzichten een regiefunctie. Het college hecht hier bij veel waarde aan de samenwerking met politie, justitie, VRR, veiligheidshuis en Maasdelta. Daarnaast vervult het jongerenwerk een belangrijke rol in het veiligheidsbeleid en wordt structureel overleg gevoerd met winkelcentra en horecaondernemers teneinde de veiligheid te bevorderen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Inzet hulpdiensten
Ambulancezorg
De ambulancezorg wordt bekostigd door de zorgverzekeraars. Het budget dat de VRR ontvangt van de Coöperatie AZRR is taakstellend, zodat er geen gemeentelijke middelen richting de ambulancezorg gaan. De Coöperatie AZRR overlegt voortdurend met de zorgverzekeraars over adequate financiering, die past bij de gestelde eisen voor een goede ambulancezorg.
Middels kwartaalrapportages informeert de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond de gemeenten over de prestaties van de Ambulancezorg en de Brandweerzorg. Deze prestaties komen tot uitdrukking in de aanrijdtijden (tijd waarop de hulpdienst ter plaatse is, gerekend vanaf de melding).
Voor de Ambulancezorg geldt een norm dat bij spoedeisende meldingen (A1) een ambulance binnen 15 minuten ter plaatse is. Regionaal wordt gestreefd dat 95% van de ambulances op tijd zijn. Voor Maassluis was de ambulance in 2015 85,4% van de ritten op tijd.
In de afgelopen jaren is het aantal ritten steeds verder gestegen. De stijging is een landelijke trend die mede wordt veroorzaakt doordat mensen ouder worden en tegelijkertijd langer thuis wonen. Zorgcentra worden omgebouwd naar zelfstandige wooneenheden, waarbij geen beroep meer kan worden gedaan op artsen en verzorgenden als eerste aanspreekpunt voor de bewoner. Daarnaast sluiten huisartsenposten (voornamelijk 's avonds en 's nachts) en vindt er een concentratie plaats van specialismen bij aangewezen ziekenhuizen in de regio, waardoor er ook meer intra- en interklinische ritten gereden moeten worden.
Deze stijging is een landelijke trend. In gesprekken met de zorgverzekeraars heeft de AZRR afspraken gemaakt over de aanrijdtijden. Om aan deze afspraken te kunnen blijven voldoen, worden er meer diensten gereden. Samen met een efficiëntere bedrijfsvoering en sturing verwachten zij de prestaties verder te kunnen verbeteren
Om de prestaties te verbeteren wordt op meerdere fronten gewerkt. In 2017 zal er gewerkt worden met een nieuw Spreiding- en Beschikbaarheidsplan. Daarnaast worden responsetijden en uitruktijden dagelijks geëvalueerd. Er is een onderzoek naar verbeteringen in het besteld vervoer afgerond. Vanuit dit onderzoek worden acties voorbereid om de wachttijden terug te dringen Met de zorgverzekeraars wordt overleg gevoerd met als doel het aantal diensten te kunnen verhogen.
Brandweerzorg
Voor de brandweer is bestuurlijk vastgesteld dat het streven is om in 80% van de alarmeringen te voldoen aan de verwachtte opkomsttijd. De uitruktijden van de brandweer in Maassluis staan onder druk omdat de beschikbaarheid van vrijwilligers overdag terugloopt waardoor langer moet worden gewacht tot het voertuig compleet bemenst is.
Crisisbeheersing
Om voorbereid te zijn op (dreigende crises) wordt de gemeentelijke crisisorganisatie en het Beleidsteam ieder jaar getraind en beoefend. Samen met de gemeenten Vlaardingen en Schiedam is één team crisiscommunicatie beschikbaar wat kan worden ingezet in een crisissituatie.
Verbonden partijen
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
De VRR volgt voor haar begroting 2017 het accresvoorstel van + 0,6% van de regionale werkgroep.
Bewoners worden betrokken bij maatregelen die effect hebben op de veiligheid
Wat willen we bereiken?
Belangrijke doelen in het veiligheidsbeleid van het college zijn dat iedere inwoner van Maassluis zich veilig moet voelen in zijn eigen leefomgeving en dat de bewoners actief betrokken worden bij de bevordering van de veiligheid in de stad. Participatieprojecten als buurtpreventie, Waaks en Mijn Buurtwhatts App krijgen hierbij prioriteit evenals de Maassluise Wijkaanpak.
Wat gaan we daarvoor doen?
Voorlichting en Communicatie
Communicatie is een belangrijk hulpmiddel rond veiligheid. Naast regelmatige veiligheidspagina’s in de Schakel worden ook andere middelen zoals de tekstkar en social media frequent ingezet.
Ook in 2017 zal doelgericht voorlichting worden gegeven aan zelfstandig wonende senioren middels “broodje brandweer”. Bijeenkomsten waar senioren op een onderhoudende manier worden voorgelicht over een veilige leefomgeving.
Het aansluiten van de inwoners op Burgernet zal ook in 2017 worden gepromoot. Doelstelling is om minstens 10% van de inwoners aan Burgernet te laten deelnemen.
Wijkaanpak
Binnen de Maassluise wijkaanpak (waarbinnen bewonersparticipatie en bewonersinitiatief uitgangspunten zijn) worden activiteiten uitgevoerd die een bijdrage leveren aan het vergroten van de leefbaarheid en de veiligheid op wijkniveau. In 2017 wordt voor participatie van bewoners nadrukkelijk de afstemming gezocht met andere beleidsterreinen, voorbeeld hiervan de samenwerking bij de uitvoering van de wijkdeals (onder verantwoording van ROVM) in het kader van het groenbeheer. De afstemming komt ook tot uitdrukking in de campagne “Bij ons in de wijk…”
Participatieprojecten
De participatieprojecten als Buurtpreventie, Waaks en Mijn Buurt WhatsApp worden gecontinueerd en daar waar mogelijk uitgebreid. Bewonersinitiatieven op het gebied van veiligheid en leefbaarheid worden gestimuleerd en gefaciliteerd.