Begroting2017

Naar portaal
Bedrijfsvoering en middelen

In deze paragraaf worden de beleidsvoornemens van het college weergegeven voor 2017 op het gebied van bedrijfsvoering. Hieronder worden de organisatieontwikkeling geschetst. Vervolgens wordt ingegaan op specifieke thema’s op het gebied van o.a. personeel, ICT, juridische zaken en huisvesting

Inleiding

De bedrijfsvoering heeft betrekking op alle ondersteunde activiteiten die nodig zijn om de doelstellingen van de gemeente Maassluis te realiseren en ondersteunt daarmee alle programma’s uit de programmabegroting. De afgelopen jaren worden andere eisen aan gemeenten gesteld waardoor de bedrijfsvoering steeds meer extern gericht moet zijn. De burger mag hierbij verwachten dat de gemeente responsief, betrouwbaar en transparant is. Zo zijn er servicenormen waaraan de gemeente Maassluis bij haar dienstverlening aan de burgers moet voldoen. De normen gaan bijvoorbeeld over afhandelingstermijnen van vergunningaanvragen, wachttijden bij de balies en meldingen over de openbare ruimte. In deze paragraaf komen de prioriteiten, naast de reguliere activiteiten in het kader van de doorlopende processen, aan de orde waarmee vanuit de bedrijfsvoering de beleids- en uitvoeringseenheden van de organisatie in 2017 zo goed als mogelijk worden gefaciliteerd.

Organisatieontwikkeling

In het Coalitieakkoord 2014-2018 van de gemeente Maasluis is afgesproken dat de gemeente een sociale stad is en dat ook moet blijven. Sociaal wijst hierbij niet alleen naar het beleid van de sociale voorzieningen, maar vooral ook naar de sociale samenhang en leefbaarheid in de stad, in de buurten en de wijken, in de winkelcentra en op straat. Verder is Maassluis een prachtige, zelfstandige stad, maar kan dat alleen blijven wanneer er een solide financieel beleid wordt gevoerd. Om daarnaast ook een duurzame stad te zijn zal de blik op de toekomst moeten worden gericht en zullen keuzes gemaakt dienen te worden, die zowel intern als extern toekomstbestendig zijn. De gemeente wil hierbij een compacte, slimme ambtelijke organisatie zijn die kwaliteit op een klantvriendelijke manier levert.

Samenwerking is voor de gemeente Maasluis beslist een hoge prioriteit. Van groot belang is de continuering van de samenwerking met de Waterweggemeenten. Wij hebben daarin inmiddels een traditie opgebouwd. Met name in het sociaal domein is de samenwerking versterkt de afgelopen jaren. Nadrukkelijk is ook van belang dat Maassluis zich onderscheid in de Metropoolregio. In dit verband geldt dat op het terrein van recreatie, duurzaamheid en wonen ook aansluiting wordt gezocht bij de groene gemeenten in de omgeving, zoals op Voorne-Putten en in Midden-Delfland. Wij zullen daar dan ook extra aandacht aan besteden. Op die manier haalt Maassluis het beste uit de samenwerking in de regio en bewerkstelligt zij een helder profiel in de regio.

De ambities en de strategie dienen zodanig concreet gemaakt te worden in een organisatievisie of kernwaarden, zodat in de organisatie de doelstellingen en de resultaten zichtbaar worden.

Doelstellingen 2017

  • Organisatievisie 2017-2022 bepalen
  • Kansen benutten voor slimmer werken in de regio
  • Een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering
  • Ontwikkeling strategisch HRM-beleid

De pijlers van HRM-beleid 2017 - 2022

In de landelijke politiek wordt op dit moment veel nieuwe wetgevingen doorgevoerd of zijn er discussies gaande om bestaande wetgeving te wijzigen. Te denken valt aan wijzigingen in het huidige pensioenstelsel en arbeidsvoorwaarden. Ook speelt op de achtergrond de juridische status van het ambtenaarschap en politieke ambtsdragers.

Landelijke doelstellingen 2017-2020

  • Doorvoeren landelijke CAO-afspraken
  • Uitvoering geven aan de Arbo Wetgeving
  • Verordening politieke ambtsdragers
  • Wet Deregulering Arbeidsrelaties
  • Pensioenwetgeving
  • Wet normalisering rechtspositie

In onze organisatie is naar aanleiding van de Organisatiescan een doorontwikkelingsproces gaande. In de scan is de organisatie doorgelicht aan de hand van het organisatiemodel van McKinsey (7-Sen model). De organisatieontwikkeling is vooral gericht op de afstemming van de processen en de invulling van personeel. We spreken daarom ook wel van een organisch veranderingsproces, met als doelstelling efficiënter en effectiever organiseren van de bedrijfsvoering. Hierdoor kan de organisatie slimmer anticiperen op de veranderende rol van de overheid en daarmee de flexibiliteit van de organisatie vergroten. Dit vraagt om een strategische aanpak en invulling geven aan talentenontwikkeling, juiste positionering van onze medewerkers en ontwikkelingsprogramma’s. Om dit te kunnen realiseren zijn middelen beschikbaar gesteld en zal een grote beroep worden gedaan op de huidige personeelsbezetting. De voortgang van de resultaten zal middels de reguliere rapportagestructuur worden verwoord.

Interne doelstellingen 2017

  • Uitvoeren personeelsschouw
  • Implementatie IKB en harmonisering Verlof (hoofdstuk 4)
  • Inrichten van de flexibele werkcultuur
  • Management Development (MD) traject opstarten
  • Het bevorderen van gezond en veilig werken
  • Functiewaarderingsysteem doorvertalen naar het VNG functiewaarderingsysteem HR21

Ziekteverzuim

In 2014 is actief beleid gestart om het ziekteverzuim te laten dalen. Door de inzet van een bedrijfsarts en Vitaalcoach op locatie is gewerkt aan het terugdringen van het ziekteverzuim. Om verdere reductie te kunnen bewerkstelligen zal in 2017 ingezet worden op preventieve gezondheidsmanagement. Het gezondheidsbeleid legt hierbij de nadruk op de gezondheid, op vitaliteit en het op duurzaam inzetbaar houden van onze medewerkers. Ook voor het werk buiten onze organisatie. Een integrale verzuimaanpak zal resulteren in een lager ziekteverzuim, meer voldoening, hogere motivatie en een vermindering van de werkdruk.

Interne doelstellingen 2017

  • Afname lang- en kortdurend ziekteverzuim
  • Bevordering van de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers

Bedrijfsmiddelen in beeld

Kengetallen personeelsbestand 2017

Het personeelsbestand van de gemeente Maassluis laat zich als volgt in cijfers vangen:

Personeel

Rekening 2015

Begroting 2016 (incl. wijz.)

Begroting 2017

Formatie en bezetting (in fte’s), excl. Hosting SOW

Toegestane formatieplaatsen (in fte’s)

232

230

230

Personeelsleden in de formatie (in aantal)

266

269

269

Werkelijke bezetting (in fte’s)¹

226

215

208

Overige medewerkers (in aantal)

6

6

6

Vangnetbanen ( in fte’s)

3

3

3

Formatie en bezetting (in fte’s) van de Hosting SOW

Toegestane formatie (in fte's)

13

13

13

Personeelsleden in de formatie (in aantal)

15

15

15

Werkelijke bezetting (in fte’s)

7

11

12

Mobiliteit

% instroom op basis van aantal personeelsleden in de formatie

3

2

3

% uitstroom op basis van aantal personeelsleden in de formatie

18

4

5

Gegevens ziekteverzuim

Percentage ziekteverzuim (excl. zwangerschapsverlof)

5,82

5,50

5,25

Percentage kortdurend ziekteverzuim (1- 7 dagen)

1,17

1,00

1,00

Percentage middellang verzuim (7- 42 dagen)

0,95

1,60

1,00

Percentage langdurend ziekteverzuim (> 42 dagen)

3,70

2,90

3,25

Meldingsfrequentie

1,47

1,45

1,00

Leeftijd/ Aantal dienstjaren

Gemiddelde leeftijd (jaren)

49

49

49

Gemiddeld aantal dienstjaren

19

19

19

1) Door de wijzigingen in de BBV is er een nieuwe formule neergelegd voor de berekening van de bezetting. Voor de begroting 2017 dient de bezetting per 1 januari 2016 opgegeven te worden.

Indexering lastenniveau 2017

De budgetten van personeelslasten en de inkoop van goederen en diensten zijn aan inflatie onderhevig. In de begrotingsrichtlijnen 2017 was vooralsnog rekening gehouden met een ‘p.m.’ stijging van de begroting personele lasten. Op basis van de huidige ontwikkelingen is gekozen om de personeelslasten in 2017 te indexeren met 2,2%.

In deze inflatiecorrectie is conform de nieuwe CAO gemeente de generieke salarisverhoging van 3,0% per 1 januari 2016 en 0,4% per 1 januari 2017 verwerkt. De nieuwe CAO heeft een looptijd van 1 januari 2016 tot 1 mei 2017. In de meerjarenbegroting is geen rekening gehouden met een eventuele stijging van de werkgeverslasten. Mocht gedurende het begrotingsjaar blijken dat de werkgeverslasten (salarisverhoging vanaf 1 mei 2017, premie zorgverzekeringswet, pensioenpremie, harmonisering verlof en invoering IKB) zullen stijgen, dan wordt u via de reguliere rapportagemomenten over het financieel effect geïnformeerd.

In de Kadernota 2017 is rekening gehouden met een structurele verhoging van de salarislasten van € 300.000. Op basis van de meicirculaire (raadsinformatiebrief ADV-16-04115) is voor prijsinflatie een bedrag van € 200.000 geraamd. De begroting personele lasten 2017 stijgt met € 455.000. Rekening houdend met de verrekening via de kostendekkende tarieven resteert hier nog een bedrag van € 363.000 waarmee het meerjarenperspectief wordt verhoogd.
Van het budget van € 500.000 worden de overige middelen van € 137.000 ingezet voor compensatie van prijsinflatie door de budgetten voor de inkoop van goederen en diensten te indexeren met + 0,5% (zie programma middelen, gemeentefonds).

Communicatie

Het team Communicatie zal vooral inzetten op het communicatiever maken van de organisatie. Vanuit de visie dat iedereen communiceert wordt bevorderd dat die communicatie aan kwaliteit wint. We hebben een veelheid aan communicatiekanalen waarlangs medewerkers en bestuurders communiceren. Dat is niet vanuit één centraal punt te beheersen. Daarom wordt bijvoorbeeld door workshops en toolkits extra ingezet op versterking van vaardigheden. Daarbij gaan wij uit van nauwe samenwerking tussen vakafdelingen en de eigen professionals in communicatie en representatie.

Tevens zal de aandacht voor interne communicatie worden versterkt. We hebben daarvoor ons intranet sterk vernieuwd. We verwachten dat daardoor de organisatie interactiever wordt.

Doelstellingen 2017

  • Versterken van de adviesrol van het team communicatie
  • Het doorontwikkelen van de toolkit communicatie

Juridische kwaliteitszorg

Onder juridische kwaliteitszorg verstaan we het geheel van maatregelen die worden getroffen om juridische risico's en daarmee samenhangende schade te voorkomen of te beperken. diverse instrumenten worden daarvoor ingezet, zoals het meelezen met collegestukken, paraferen van adviezen en het geven van trainingen. Met name van belang is ook de directe advisering naar bestuur, management en beleidsmedewerkers.

Doelstellingen 2017

  • Het vormgeven van juridische control op de producten van gemeenschappelijke regelingen, bijvoorbeeld GR Stroomopwaarts MVS.
  • Het vormgeven van de juridische samenwerking in regionaal verband, zowel MVS als mogelijke andere samenwerkingsverbanden
  • De controle op c.q. het waarborgen van privacy in verband met de aanscherping van wetgeving.
  • De tijdige afwikkeling van bezwaar- en beroepschriften.

Planning & Control

In 2017 wordt de innovatie op Planning & Control voortgezet. Zo wordt de digitale ontsluiting van de P&C-producten verder ontwikkeld. Middels het verbeter programma wordt ingezet op het verkorten van doorlooptijden en het beperken van handmatige werkzaamheden bij de totstandkoming van rapportages. De opstelling van de rapportages zal geautomatiseerd worden via de applicatie Lias. Hiermee wordt de toegankelijkheid van informatievoorziening en de onafhankelijkheid van het management om die informatie te raadplegen verder vergroot. Daarnaast voeren we de prestatie-managementmodule in zodat de voortgang van prestatie-indicatoren op een eenvoudiger wijze kan worden gemonitord.

Doelstellingen 2017

  • Het verder digitaliseren van de Planning & Controlcyclus.
  • Het eenvoudig identificeren en beheersen van risico’s
  • Zorgen voor goede en tijdige (be)stuurs(s)- en beheersingsinformatie (P&C-instrumenten)

Informatie- en communicatietechnologie als bedrijfskapitaal

Beleid

Het ICT-beleid is erop gericht om de bedrijfsvoering zo effectief en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Dit betekent dat geautomatiseerde procesondersteuning en dienstenlevering in combinatie met gegevensdistributie centraal staat. Het moet voor de inwoner en ondernemer van Maassluis zo simpel mogelijk zijn om diensten van de gemeente af te nemen.
Ook wordt voortdurend gewerkt aan de bredere inzet van overheidsbrede bouwstenen (NUP). Nagenoeg alle bouwstenen zijn in gebruik. De focus voor het komend jaar ligt bij de inzet van MijnOverheid en dan met name de Berichtenbox als informatiekanaal naar inwoners en ondernemers.

Tot slot ondergaat de gemeente een transformatie naar de cloud. In toenemende mate worden clouddiensten afgenomen, waaronder de Office producten. Dit maakt locatie onafhankelijk werken mogelijk en faciliteert samenwerken binnen en buiten de organisatie.

Projecten

De volgende grotere projecten staan voor 2017 gepland:

  • Uitbreiding digitale diensten Burgerzaken.
  • Bredere inzet van Berichtenbox.
  • Onderzoek naar de inzet van Big Data technieken.
  • Migratie naar Office365 en servers in de cloud (Azure).
  • Vervanging DMS/Zaaksysteem.

Doelstellingen 2017

  • Uitrol Office 365 in het eerste kwartaal 2017
  • Vervanging DMS/Zaaksysteem in het 3e kwartaal 2017
  • Ondersteuning gebruikers (60% van de meldingen afhandelen binnen de norm)

Huisvesting en facilitaire zaken (stadhuis)

Documentaire Informatie Voorziening

Vanwege het digitaal werken wordt er in samenwerking met het gemeentearchief oriënterend onderzoek gestart met betrekking tot het gebruik van een zogenaamde E-depot.

Digitale postkamer

Na de implementatie van een nieuw DMS voor Stroomopwaarts zal een verdere automatisering van het postproces in gang worden gezet.

Doelstellingen 2017

  • Standaardiseren en automatiseren van de werkzaamheden voor de hosting SOW
  • Het ontwikkelen van een digitale postkamer
  • Onderzoek doen naar de mogelijkheden van een E-depot

Kaderstellende documenten