De structurele lasten moeten worden gedekt met structurele baten. Dit is een van de belangrijkste criteria bij de beoordeling van de begroting (en rekening) door de toezichthouder, de provincie Zuid-Holland. Jaarlijks stuurt de toezichthouder een brief waarin alle beoordelingscriteria zijn opgenomen. Deze zijn niet wezenlijk gewijzigd ten opzichte van de begroting 2016-2019. Om in aanmerking te komen voor repressief toezicht (de lichtste vorm), dient de begroting 2017 in evenwicht te zijn (naar het oordeel van de provincie) of dient de meerjarenraming duidelijk te maken dat dit evenwicht in latere jaren tot stand wordt gebracht. Ten tweede dient de rekening 2015 structureel en reëel in evenwicht te zijn. Wanneer de rekening niet in evenwicht is, kan dit worden meegenomen bij de bepaling van het toezichtregime. Ten slotte dienen de begroting en de jaarrekening tijdig te worden ingediend bij de provincie.
Het financieel evenwicht van jaarschijf 2017 moet voor de toezichthouder ook een materieel evenwicht zijn. Dit houdt in dat, op basis van het bestaande en het nieuwe beleid, de structurele lasten in ieder geval gedekt zijn door de structurele baten en dat de eventuele incidentele lasten worden gedekt door incidentele baten. Alle ramingen moeten volledig en reëel zijn opgesteld.
Tevens dienen de ramingen van structurele stortingen en onttrekkingen aan de reserves zichtbaar te worden gemaakt. Een storting en/of onttrekking aan een reserve is per definitie incidenteel, tenzij er redenen zijn deze structureel te ramen (bijvoorbeeld ter dekking van rente- en afschrijvingslasten).
In de tabel hieronder worden de ramingen van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, per programma, weergegeven.
Geraamde structurele stortingen reserves (x € 1.000) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma 1 | |||||||||
storting in egalisatiereserve automatisering (iPads Raad) (functie 002) | 12 | 12 | 12 | 12 | |||||
Programma 3 | |||||||||
exploitatie begraafplaats (functie 724) | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Programma 4 | |||||||||
rijksvergoeding school Ichtus (functie 422) | 14 | 14 | 14 | 14 | |||||
saldo huur en kapitaallasten KDV Steendijkpolder (functie 650) | 46 | 46 | 47 | 47 | |||||
Egaliseren Huishoudelijke hulp | 1 | 8 | 61 | 0 | |||||
Programma 5 | |||||||||
onderhoudsplanning (functie 611) | 28 | 35 | 35 | 33 | |||||
Programma 6 | |||||||||
meerjaren onderhoudsplanning (functies sport en cultuur) | 37 | 70 | 192 | 160 | |||||
Programma 7 | |||||||||
bijschrijving rente aan alg. reserve en bestemmingsreserves (functie 105) | 82 | 83 | 85 | 87 | |||||
Totaal structurele stortingen | 219 | 269 | 444 | 353 | |||||
Geraamde structurele onttrekkingen reserves (x € 1.000) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||||
Programma 3 | |||||||||
exploitatie Reiniging (functie 721) | -300 | -233 | -175 | -142 | |||||
exploitatie Begraafplaats (functie 724) | -78 | -74 | -71 | -65 | |||||
Egaliseren Huishoudelijke hulp | 0 | 0 | 0 | -84 | |||||
meerjaren onderhoudsplanning (functies onderwijs) | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Programma 6 | |||||||||
Combinatiefunctie | -18 | -18 | -18 | -18 | |||||
meerjaren onderhoudsplanning (functies sport en cultuur) | -151 | -112 | -255 | -298 | |||||
schrobmachines sporthallen | -7 | -7 | -6 | -6 | |||||
Carillon | -2 | -2 | -2 | 0 | |||||
Totaal structurele onttrekkingen | -556 | -446 | -527 | -614 | |||||
Saldo structurele mutaties reserves | -337 | -177 | -83 | -261 | |||||
Saldo incidentele mutaties reserves | -1.148 | 0 | 0 | 0 | |||||
Saldo mutaties reserves | -1.485 | -177 | -83 | -261 |
Op basis van het bovenstaande is een analyse gemaakt of er, inclusief de mutaties van de reserves, binnen de exploitatie verder nog sprake is van incidentele baten en lasten. Conform de voorschriften worden hieronder alle incidentele baten en lasten per programma weergegeven.
Incidentele baten en lasten (x € 1.000) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
Programma 5 | ||||||
Stroomopwaarts (terugvordering 2015) | -400 | |||||
Mutaties reserves | ||||||
Mutaties | -1.148 | - | ||||
Subtotaal baten | -1.548 | - | - | |||
Lasten | ||||||
Programma 2 | ||||||
Bijdrage openbaar gebied Koningshoek | 1.155 | |||||
Programma 4 | ||||||
Achterstallig buitenonderhoud paden en wegen | 50 | 50 | - | - | ||
Tijdelijke huisvesting Spectrum | 10 | |||||
Overhead | ||||||
Incidentele personeelslasten (o.a. Stroomopwaarts) | 275 | - | ||||
Subtotaal lasten | 1.490 | - | - | |||
Saldo incidentele baten en lasten | -62 | 50 | - | |||
% van begrotingstotaal | 0,07% | 0,06% | - |
Het onderstaande overzicht geeft een totaalbeeld en is van belang om inzicht te krijgen of er sprake is van het materieel sluiten van de (meerjaren-) begroting.
Meerjarenperspectief (in € 1.000) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begrotingsresultaat (inclusief incidenteel) | -125 | -131 | -42 | -88 | |||||
saldo incidentele baten en lasten | 62 | -50 | - | - | |||||
Meerjarenperspectief (excl. inc. baten en lasten) | -63 | -181 | -42 | -88 |
Conclusie
Voor 2017 is sprake van een begrotingsoverschot van € 125.000. De incidentele baten zijn hoger dan de incidentele lasten bij een positief begrotingsresultaat. Wanneer we dit corrigeren is er nog steeds sprake van een positief resultaat van € 63.000.
Op basis van het overzicht van incidentele baten en lasten kan worden geconcludeerd dat de structurele lasten in de begroting in 2017 worden gedekt door structurele baten.
De ervaring leert dat in de loop van het begrotingsjaar de gemeente zal worden geconfronteerd met nu nog niet voorziene incidentele baten en lasten. In de begroting wordt daarom (structureel) rekening gehouden met onvoorziene uitgaven tot een bedrag van € 100.000.